Conversies en bereik
Het belangrijkste doel van alle marketingactiviteiten is meer boekingen voor Vekabo bedrijven. Dat is deels te meten en deels niet. Wanneer gasten zich bijvoorbeeld door In het Groen laten inspireren en vervolgens rechtstreeks contact opnemen met een camping of accommodatie dan is het niet altijd duidelijk dat In het Groen onderdeel was van de klantreis (tenzij de ondernemer vraagt via welk kanaal de gast terecht is gekomen bij zijn of haar bedrijf). Alles wat er op de In het Groen website gebeurt is wel meetbaar en wanneer een gast contact opneemt met een bedrijf (zoals via een directe boekingsaanvraag of e-mail) dan noemen we dat een conversie.
In de analyse is bij een deel van de activiteiten een vergelijking gemaakt met de statistieken van de Vekabo voor dezelfde periode in 2019, omdat dit het laatste jaar voor de corona periode was en we toen vergelijkbare promotie activiteiten hadden (zoals adverteren).
Conversies
De conversies op de In het Groen website, oftewel de acties waarmee gasten de intentie hebben om te boeken bij een Vekabo bedrijf, zijn dus meetbaar. De resultaten van 1 januari tot 28 oktober 2022 zijn:
Activiteit |
Totaal* |
Gemiddelde per bedrijf* |
Aanvraag via formulier |
1.457 |
2.12 |
Klik op e-mailadres |
808 |
1.17 |
Klik op tel. nummer |
542 |
0.79 |
Totaal |
2.807 |
4.1 |
*in 2019 werd er geen conversie gemeten, dus hierop is geen vergelijking te maken)
Naast de meetbare conversie (aantal aanvragen) is er ook een niet meetbare conversie. Een goed voorbeeld hiervan is het aantal clicks van de bedrijfspagina op de In het Groen website, naar de eigen website van het bedrijf. In totaal gebeurde dit afgelopen jaar 96.820 keer, gemiddeld 141 keer per bedrijf. Uitgaande van 20% daadwerkelijke boekingen, komt dit op 28 boekingen per bedrijf.
Heb je tot op heden niet tot nauwelijks reserveringsaanvragen, e-mails of telefoontjes van gasten ontvangen via In het Groen? De kans is dan groot dat je vermelding op de website niet op orde is. Zo is het belangrijk dat je aantrekkelijke foto's en goede teksten hebt staan en dat je kenmerken kloppen. Bedrijven die hun beschikbaarheid en prijzen opgeven worden ook eerder gevonden. Gasten zoeken immers op een bepaalde periode. In de handleiding lees je hoe. Meer informatie over de website vind je hier.
Bereik
Het totale bereik, oftewel het aantal personen dat met alle marketing actiteiten is bereikt, was van 1 januari tot 28 oktober 1.893.000. Ter vergelijking: in 2019 was het totale bereik (jan-dec) 1.600.000. Per onderdeel wordt hieronder aangegeven wat het bereik was.
1. Website
De In het Groen website is sinds juni 2021 online. Tot dit voorjaar hadden de focus hadden op het verbeteren van de vermeldingen van aangesloten bedrijven zijn we dit voorjaar actief gestart met promotie van In het Groen. Eerder had niet zoveel zin, omdat we vonden dat het merendeel van de aangesloten campings en accommodaties eerst goed op de site moest staan. Iets wat ook terug is te zien in de statistieken.
Omdat In het Groen en de website nieuw is betekent dit dat deze ook een bepaalde positie moet krijgen binnen Google (naast bekendheid bij de doelgroepen). Het doel voor dit jaar is dan ook om minstens dezelfde bezoekersstatistieken te behalen als die van de Vekabo website in 2019.
Statistieken januari t/m oktober 2022
- Het het aantal bezoekers is in vergelijking met de Vekabo website gestegen met 20% (183.915 unieke bezoekers tegenover 152.739 van de Vekabo website.
- Zo'n 30% van de bezoekers is dit jaar op de website gekomen via een advertentie (met name Google advertenties, zie hieronder). De adverteer uitgaven zijn vergelijkbaar als destijds met de Vekabo website, maar het percentage is hoger. Betekent dat de conversie (aantal personen dat op een advertentie klikt) hoger is.
- De gemiddelde sessieduur is met 04min14 relatief hoog te noemen
- Het bouncepercentage (bezoekersdeel dat direct weer weg gaat) is flink afgenomen (was 26%), wat positief is
- Als het gaat om leeftijd dan is de groep 65+'er nog altijd het belangrijkste. Met name voor de kleine campings
- In de jongere leeftijdsklassen zien we een flinke stijging t.o.v. 2019 (Vekabo website), van gemiddeld 60% meer bezoekers in de groepen tussen 18 en 45 jaar.
- De website wordt nog steeds vooral bezocht door vrouwen, hoewel er meer mannen de site hebben bezocht t.o.v. 2019
2. Adverteren
2.1 Google
Sinds begin april adverteren we met In Groen op Google, middels honderden verschillende advertenties, die gekoppeld zijn aan duizenden soorten zoektermen. De advertenties worden op basis van zoektermen automatisch gegenereerd op basis van combinaties van bijvoorbeeld type accommodatie en regio. Het doel is conversie in de vorm van concrete aanvragen bij aangesloten campings/accommodaties (via een ingevuld formulier, telefonisch contact of e-mail). Hieronder enkele voorbeelden.
Wat heeft het tot dusver opgeleverd:
- De advertenties zijn in totaal 805.000 keer vertoond
- Er is 92.300 keer op geklikt
- Totaal waren er vervolgens 982 gemeten conversies op de In het Groen website (iets meer dan een derde van alle conversies). Deze conversies kunnen bestaan uit:
-
Aanvraag via aanvraagformulier bij een camping of accommodatie
-
Reservering via boekingsysteem bij een camping of accommodatie
-
Klik op telefoonnummer van een camping of accommodatie
-
Klik op email adres naar campings
- De campagne loopt nog door tot het einde van het jaar
2.2 Social media
Sinds begin juni adverteren we op Facebook en Instagram, met als doel om het aantal vaste volgers te vergroten. En dat is goed gelukt. Het aantal vaste volgers op Facebook is met 7.345 toegenomen naar 17.134 totaal. Het aantal vaste volgers op Instagram is met 708 toegenomen naar 2.937 totaal.
2.3 Magazines
Online adverteren is zoals hierboven aangegeven erg effectief en meetbaar. Daarom adverteren we beperkt in magazines en andere 'printmedia', en dan vooral gericht op de doelgroepen. Hieronder de voorbeelden waar wel in is geadverteerd. Het totale bereik van deze magazines is (op basis van de oplages en aantal lezers): 388.000
ANWB Kleine Campinggids 2022
Hele pagina (omslag) - 48.000 lezers
Advertentie in Vakantiekrant
1/2 pagina. 250.000 lezers. Onder meer bijgevoegd bij magazine Caravannen
Seniorenwijzer Magazine (incl. banner op de homepage in juli)
Twee volle pagina's. 80.000 lezers + 10.000 bezoekers website
3. Social media
Facebook en Instagram zijn belangrijke kanalen voor In het Groen om de doelgroepen te bereiken en te verleiden. Social media manager Lisette van Beek verzorgt sinds enkele jaren het management van deze kanalen. Door zelf berichten te plaatsen en te reageren bij vragen of opmerkingen van volgers. Regelmatig wordt een In het Groen bedrijf uitgelicht en nieuwe leden krijgen sowieso aandacht. Uit de statistieken blijkt dat de 'engagement' hoog is. Dat betekent dat vaste volgers relatief vaak berichten van In het Groen liken en delen.
3.1 Facebook
Momenteel heeft de Facebook pagina 17.134 volgers en willen we dit jaar groeien naar minimaal 12.500 volgers. Belangrijker is het bereik van al onze posts. Inclusief de advertenties op Facebook hebben we tot op heden dit jaar 405.548 personen bereikt.
3.2 Instagram
Instagram zijn we wat minder lang mee actief, maar het aantal volgers groeit gestaag. Momenteel hebben we 2.937 volgers. Met de berichten hebben we dit jaar 35.635 personen bereikt.
3.3 Iets te delen voor onze social media?
Heb je zelf een interessant iets te delen via In het Groen? Meld het dan aan onze social media manager Lisette van Beek, via lisettevanbeek@vekabo.nl.
4. Gasten-nieuwsbrief
Sinds medio vorig jaar versturen we elke maand een gasten-nieuwsbrief naar ruim 36.000 abonnees. Enkele statistieken:
- De gemiddelde open rate is 20%. Dat is het percentage van de abonees dat de nieuwsbrief daadwerkelijk opent in zijn of haar mailbox. Dit percentage kan/moet hoger maar is ook niet heel slecht voor een relatief nieuw merk als In het Groen.
- De click rate is 4,2%. Dit is het percentage van de lezers dat klikt op een link in de nieuwsbrief. Ook dit kan hoger en we testen dit door wat continu wat aanpassingen te doen in de nieuwsbrief.
- Elke nieuwsbrief is waardevol omdat het altijd weer clicks naar de In het Groen website of onze social media kanalen oplevert. Dit jaar gebeurde dat zo'n 8.000 keer.
5. Influencers
Sinds mei zijn we bezig met het inzetten van influencers. Deze op social media populaire personen, met veel volgers, krijgen van enkele top-bedrijven een korte vakantie kado (in enkele gevallen met een extra financiële bijdrage van Vekabo). In ruil daarvoor delen de influencers hun ervaringen op hun social media kanalen. In totaal hebben de influencers die tot dusver op pad zijn geweest zo'n 40.000 personen bereikt. Een overzicht van de influencers is te vinden op inhetgroen.nl/blogs.
6. Werven nieuwe leden
Sinds mei zijn we actief bezig met het werven van nieuwe leden. Met een eerste test hebben we ruim 75 bedrijven een ludiek promotiepakket gestuurd, met naast een brief en een folder ook wat leuke gadgets die passen bij In het Groen. Zoals een zelf in elkaar te zetten vogelhuisje. Tot dusver heeft dit een 5-tal nieuwe leden opgeleverd en hebben zo'n 30 ondernemers het lidmaatschap in overweging. We gaan hier de komende maanden mee verder.
6.1 Help je mee?
Ken je potentiële nieuwe leden in je omgeving? Meld het ons! Mocht je zin/tijd hebben dan kan je zelf bij het bedrijf langs gaan en helpen we je aan promotiemateriaal. Heb je hier geen behoefte aan of tijd voor, dan nemen wij contact op. Potentiële leden kan je melden bij office manager Mieke Klokgieters, via secretariaat@vekabo.nl.
Vragen of opmerkingen?
Heb je vragen of opmerkingen over de marketing en communicatie van In het Groen? Neem dan contact op met marketing manager Bram Timmers, via bramtimmers@vekabo.nl.