De resultaten in het kort
- Het totaal aanvragen bij campings en accommodaties via In het Groen lag tot eind juni een stuk lager dan in dezelfde periode vorig jaar (-35%). Iets wat met name te maken had met het slechte weer, waardoor bijvoorbeeld de doorgaans populaire periodes in het voorjaar (Pinksteren, Hemelvaart, etc,) flink achterliepen in gasten.
- Vanaf half juli tot eind augustus trok het aantal aanvragen weer aan, maar nog niet tot op het niveau van 2023 (-20%). Reden hiervan is dat meer Nederlanders de zekerheid van goed weer in Zuid-Europa verkozen boven een mogelijke regenachtige zomer zoals die in 2023. Wel werd er weer meer last-minute geboekt en nam het aantal Duitse gasten weer toe.
- Door de komst van nieuwe privacy wetgeving (consent mode) in het voorjaar wordt niet al het bezoek op de website momenteel goed gemeten. Daardoor kunnen we geen vergelijking maken met 2023. Hopelijk is dit eind dit jaar opgelost.
- Het aantal volgers op social media is met zo'n 10% gestegen.
Conversies en bereik
Het belangrijkste doel van alle marketingactiviteiten is meer boekingen voor Vekabo bedrijven. Dat is deels te meten en deels niet. Wanneer gasten zich bijvoorbeeld door In het Groen laten inspireren en vervolgens rechtstreeks contact opnemen met een camping of accommodatie dan is het niet altijd duidelijk dat bezoekers de camping of accommodatie hebben geboekt via In het Groen. Alles wat er op de In het Groen website gebeurt is wel meetbaar en wanneer een gast contact opneemt met een bedrijf met de interesse voor een verblijf dan noemen we dat een conversie.
In de analyse is bij een deel van de activiteiten, en waar mogelijk, een vergelijking gemaakt met de statistieken voor dezelfde periode in 2023.
Conversies
De conversies op de In het Groen website, oftewel de acties waarmee gasten de intentie hebben om te boeken bij een Vekabo bedrijf, zijn dus meetbaar. De resultaten van 1 januari tot 28 augustus 2024 zijn:
Activiteit |
2023 (tot eind aug)
|
2024 (tot eind aug) |
Gemiddelde per bedrijf 2023 (tot eind aug)
|
Gemiddelde per bedrijf 2024 (tot eind aug) |
Verschil |
Aanvragen via formulier, e-mail of telefoon |
4.098 |
3.099 |
6,6 |
5,0 |
-23% |
Gemiddeld kregen bedrijven dus 5 aanvragen dit jaar. Echter: de top-10 bedrijven kregen gemiddeld 52 aanvragen. Dit gaat om verschillende soort bedrijven, verspreid over het land.
Naast de meetbare conversie (aantal aanvragen) is er ook een niet meetbare conversie. Een goed voorbeeld hiervan is het aantal clicks van de bedrijfspagina op de In het Groen website, naar de eigen website van het bedrijf. In totaal gebeurde dat dit jaar 56.298 keer, gemiddeld 92 keer per bedrijf. Uitgaande van 20% daadwerkelijke boekingen, komt dit op 18 boekingen per bedrijf.
Heb je tot op heden niet tot nauwelijks reserveringsaanvragen, e-mails of telefoontjes van gasten ontvangen via In het Groen? De kans is dan groot dat je vermelding op de website niet op orde is. Zo is het belangrijk dat je aantrekkelijke foto's en goede teksten hebt staan en dat je kenmerken kloppen. Bedrijven die hun beschikbaarheid en prijzen opgeven worden ook eerder gevonden. Gasten zoeken immers op een bepaalde periode. In de handleiding lees je hoe. Meer informatie over de website vind je hier. Hulp nodig? Mail dan naar helpdesk@inhetgroen.nl. We helpen je graag.
1. Website
Statistieken januari tot 28 augustus 2024
Door een verandering in de privacywet (consent mode) worden statististieken niet volledig gemetem. Daardoor kunnen we nu niks zeggen over het aantal bezoekers. Wel over type bezoekers en enkele andere interessante waarden.
- Als het gaat om leeftijd dan is de groep 65+' met een aandeel van 35% nog altijd het belangrijkste, gevolgd door de groep 55-64 met 30%.
- De website wordt nog steeds vooral bezocht door vrouwen
- Veruit de meeste gasten bezoeken de website op een mobiel
- Voor wat betreft de buitenlandse gasten: 10% waren Duitsers (was 4%) meer Duitsers en 4% Belgen (was 2%).
2. Adverteren
2.1 Google
Adverteren op Google is een van de belangrijkste middelen voor meer bezoekers en boekingen. We adverteren middels honderden verschillende advertenties, die gekoppeld zijn aan duizenden soorten zoektermen. De advertenties worden op basis van zoektermen automatisch gegenereerd op basis van combinaties van bijvoorbeeld type accommodatie en regio. Het doel is conversie in de vorm van concrete aanvragen bij aangesloten campings/accommodaties (via een ingevuld formulier, telefonisch contact of e-mail). Hieronder enkele voorbeelden.
Wat heeft het tot dusver opgeleverd:
- De advertenties zijn in totaal 819.000 keer vertoond en er is 114.000 keer op geklikt (14%)
- Ter vergelijk: in 2023 waren er 931.000 vertoningen, waar 132.000 keer op is geklikt (14%)
2.2 Social media
Ook dit jaar adverteren we op Facebook en Instagram, met als doel om het aantal vaste volgers te vergroten. Omdat dit in de zomertijd het beste effect heeft doen we dit pas sinds kort. De resultaten worden in het najaar gedeeld. Zonder te adverteren is het aantal volgers overigens toegenomen met zo'n 10%. Het aantal vaste volgers op Facebook is 25.250 en op Instagram 3.340.
2.3 Magazines
Online adverteren is erg effectief en meetbaar. Dit in tegenstelling tot adverteren in magazines en andere 'printmedia'. Omdat dit relatief duur is en het niet meetbaar is hebben we er voor dit jaar voor gekozen om louter nog te adverteren in de Kleine Campinggids van de ANWB. Deze gids is nog redelijk populair en gericht op onze camping doelgroep.
ANWB Kleine Campinggids 2024
Hele pagina (omslag) - 48.000 lezers
3. Social media
Facebook en Instagram zijn belangrijke kanalen voor In het Groen om de doelgroepen te bereiken en te verleiden. Social media manager Lisette van Beek verzorgt sinds enkele jaren het management van deze kanalen. Door zelf berichten te plaatsen en te reageren bij vragen of opmerkingen van volgers. Regelmatig wordt een In het Groen bedrijf uitgelicht en nieuwe leden krijgen sowieso aandacht. Uit de statistieken blijkt dat de 'engagement' hoog is. Dat betekent dat vaste volgers relatief vaak berichten van In het Groen liken en delen.
3.1 Facebook
Momenteel heeft de Facebook pagina ruim 25.250 volgers. Belangrijk is het bereik van al onze posts. Met onze posts hebben we dit jaar een kleine 19.000 personen bereikt.
3.2 Instagram
Instagram zijn we wat minder lang mee actief, maar het aantal volgers groeit gestaag. Momenteel hebben we ruim 3.200 volgers. Met de berichten hebben we dit jaar ruim 4.000 personen bereikt.
3.3 Iets te delen voor onze social media?
Heb je zelf een interessant iets te delen via In het Groen? Meld het dan aan onze social media manager Lisette van Beek, via lisettevanbeek@vekabo.nl.
4. Gasten-nieuwsbrief
Sinds medio 2021 versturen we elke maand een gasten-nieuwsbrief naar ruim 40.000 abonnees. Enkele statistieken:
- De gemiddelde open rate is 21. Dat is het percentage van de abonees dat de nieuwsbrief daadwerkelijk opent in zijn of haar mailbox. 21% is een prima open rate.
- Elke nieuwsbrief is waardevol omdat het altijd weer clicks naar de In het Groen website of onze social media kanalen oplevert. Dit jaar gebeurde dat tot op heden zo'n 7.000 keer.
5. Influencers
Sinds 2022 zijn we bezig met het inzetten van influencers. Deze op social media populaire personen, met veel volgers, krijgen van enkele top-bedrijven een korte vakantie kado (in enkele gevallen met een extra financiële bijdrage van Vekabo). In ruil daarvoor delen de influencers hun ervaringen op hun social media kanalen en hun website. Dit levert tijdelijke en permanente publiciteit voor In het Groen op. Een overzicht van de influencers is te vinden op inhetgroen.nl/blogs.
6. Werven nieuwe leden
Ook dit jaar zijn we actief bezig geweest met het werven van nieuwe leden. Ruim 125 bedrijven hebben we een promotiepakket gestuurd per post. Waar nodig is er later een reminder gestuurd per e-mail en zijn bedrijven nagebeld. In het najaar wordt een deel van de betreffende bedrijven opnieuw benaderd. Tot nu toe hebben 30 nieuwe leden zich aangemeld.
6.1 Help je mee?
Ken je potentiële nieuwe leden in je omgeving? Meld het ons! Mocht je zin/tijd hebben dan kan je zelf bij het bedrijf langs gaan en helpen we je aan promotiemateriaal. Heb je hier geen behoefte aan of tijd voor, dan nemen wij contact op. Potentiële leden kan je melden bij office manager Mieke Klokgieters, via secretariaat@vekabo.nl.
7. Promotie-artikelen
In onze webshop vind je diverse artikelen, waarmee je In het Groen zelf kan promoten. Vlaggen, borden, (gratis) folders, kleurplaten en zakjes met zonnebloemzaadjes. We bieden van alles aan. Heb je nog een leuk idee voor een promotie-artikel? Laat het ons weten via info@inhetgroen.nl.
Vragen of opmerkingen?
Heb je vragen of opmerkingen over de marketing en communicatie van In het Groen? Neem dan contact op met marketing manager Bram Timmers, via bramtimmers@vekabo.nl.