De resultaten in het kort
- De focus lag vrijwel geheel op online marketing, vanwege de vele mogelijkheden om doelgroepen efficiënt te bereiken en de meetbaarheid
- Het totaal aantal aanvragen bij campings en accommodaties via In het Groen (via het aanvraagformulier op de website, telefonisch of per e-mail) is dit jaar toegenomen met 77%, in vergelijking met 2022. Namelijk van 2.817 naar 4.996.
- Bezoek aan de website is gestegen met 14%
- Het aantal volgers op Facebook is toegenomen met 32% naar ruim 25.400
Conversies en bereik
Het belangrijkste doel van alle marketingactiviteiten is meer boekingen voor Vekabo bedrijven. Dat is deels te meten en deels niet. Wanneer gasten zich bijvoorbeeld door In het Groen laten inspireren en vervolgens rechtstreeks contact opnemen met een camping of accommodatie dan is het niet altijd duidelijk dat In het Groen onderdeel was van de klantreis (tenzij de ondernemer vraagt via welk kanaal de gast terecht is gekomen bij zijn of haar bedrijf en die gast dat ook nog precies weet). Alles wat er op de In het Groen website gebeurt is wel meetbaar en wanneer een gast contact opneemt met een bedrijf met de interesse voor een verblijf dan noemen we dat een conversie.
In de analyse is bij een deel van de activiteiten, en waar mogelijk, een vergelijking gemaakt met de statistieken voor dezelfde periode in 2022.
Conversies
De conversies op de In het Groen website, oftewel de acties waarmee gasten de intentie hebben om te boeken bij een Vekabo bedrijf, zijn dus meetbaar. De resultaten van 1 januari tot 23 november 2023 zijn:
Activiteit |
Totaal 2022 (jan-dec)
|
Totaal 2023 (tot 23 nov) |
Verschil |
Gemiddelde per bedrijf 2022 (jan-dec)
|
Gemiddelde per bedrijf 2023 (tot 12 juli) |
Verschil |
Aanvraag via formulier |
1.493 |
3.405 |
+128% |
2,3 |
5,3 |
+126% |
Klik op e-mailadres |
797 |
920 |
+15% |
1,2 |
1,4 |
+17% |
Klik op tel. nummer |
527 |
671 |
+27% |
0,8 |
1,0 |
-25% |
Totaal |
2.817 |
4.996 |
+77% |
4,3 |
7,8 |
+81% |
Naast de meetbare conversie (aantal aanvragen) is er ook een niet meetbare conversie. Een goed voorbeeld hiervan is het aantal clicks van de bedrijfspagina op de In het Groen website, naar de eigen website van het bedrijf. In totaal gebeurde dit afgelopen jaar 101.267 keer, gemiddeld 157 keer per bedrijf. Uitgaande van 20% daadwerkelijke boekingen, komt dit op 31 boekingen per bedrijf.
Heb je tot op heden niet tot nauwelijks reserveringsaanvragen, e-mails of telefoontjes van gasten ontvangen via In het Groen? De kans is dan groot dat je vermelding op de website niet op orde is. Zo is het belangrijk dat je aantrekkelijke foto's en goede teksten hebt staan en dat je kenmerken kloppen. Bedrijven die hun beschikbaarheid en prijzen opgeven worden ook eerder gevonden. Gasten zoeken immers op een bepaalde periode. In de handleiding lees je hoe. Meer informatie over de website vind je hier. Hulp nodig? Mail dan naar helpdesk@inhetgroen.nl. We helpen je graag.
1. Website
Statistieken januari tot 23 november 2023
- Het het aantal bezoekers is in vergelijking met dezelfde periode vorig jaar gestegen met 14%
- Zo'n 45% van de bezoekers is dit jaar op de website gekomen via een advertentie (met name Google advertenties, zie hieronder).
- De gemiddelde sessieduur is met 03m 19s gemiddeld te noemen
- Als het gaat om leeftijd dan is de groep 65+' met een aandeel van 30% nog altijd het belangrijkste.
- Voor de andere leeftijdsklassen valt op dat de groep 55-64 is afgenomen (was 25%, is nu 21%), maar dat de jongere groepen allemaal zijn toegenomen.
- De website wordt nog steeds vooral bezocht door vrouwen (iets toegenomen naar 57%).
- Veruit de meeste gasten bezoeken de website op een mobiel (iets toegenomen naar 56%).
- Voor wat betreft de buitenlandse gasten: 3% meer Duitsers en 14% meer Belgen.
2. Adverteren
2.1 Google
Sinds januari adverteren we met In Groen op Google, middels honderden verschillende advertenties, die gekoppeld zijn aan duizenden soorten zoektermen. De advertenties worden op basis van zoektermen automatisch gegenereerd op basis van combinaties van bijvoorbeeld type accommodatie en regio. Het doel is conversie in de vorm van concrete aanvragen bij aangesloten campings/accommodaties (via een ingevuld formulier, telefonisch contact of e-mail). Hieronder enkele voorbeelden.
Wat heeft het tot dusver opgeleverd:
- De advertenties zijn in totaal 931.000 keer vertoond en er is 132.000 keer op geklikt (14%)
- Ter vergelijk: in 2022 waren er 838.000 vertoningen, waar 95.100 keer op is geklikt (11%)
2.2 Social media
Ook dit jaar adverteren we op Facebook en Instagram, met als doel om het aantal vaste volgers te vergroten. En dat is goed gelukt. Het aantal vaste volgers op Facebook is met ruim 8.400 toegenomen naar ruim 25.400 totaal. Het aantal vaste volgers op Instagram is met ruim 200 volgers toegenomen naar ruim 3.200 totaal.
2.3 Magazines
Online adverteren is zoals hierboven aangegeven erg effectief en meetbaar. Dit in tegenstelling tot adverteren in magazines en andere 'printmedia'. Omdat dit relatief duur is en het niet meetbaar is hebben we er voor dit jaar voor gekozen om louter nog te adverteren in de Kleine Campinggids van de ANWB. Deze gids is nog redelijk populair en gericht op onze camping doelgroep.
ANWB Kleine Campinggids 2023
Hele pagina (omslag) - 48.000 lezers
3. Social media
Facebook en Instagram zijn belangrijke kanalen voor In het Groen om de doelgroepen te bereiken en te verleiden. Social media manager Lisette van Beek verzorgt sinds enkele jaren het management van deze kanalen. Door zelf berichten te plaatsen en te reageren bij vragen of opmerkingen van volgers. Regelmatig wordt een In het Groen bedrijf uitgelicht en nieuwe leden krijgen sowieso aandacht. Uit de statistieken blijkt dat de 'engagement' hoog is. Dat betekent dat vaste volgers relatief vaak berichten van In het Groen liken en delen.
3.1 Facebook
Momenteel heeft de Facebook pagina ruim 25.400. Belangrijk is het bereik van al onze posts. Inclusief de advertenties op Facebook hebben we tot op heden dit jaar ruim 416.000 personen bereikt.
3.2 Instagram
Instagram zijn we wat minder lang mee actief, maar het aantal volgers groeit gestaag. Momenteel hebben we ruim 3.200 volgers. Met de berichten hebben we dit jaar ruim 7.400 personen bereikt.
3.3 Iets te delen voor onze social media?
Heb je zelf een interessant iets te delen via In het Groen? Meld het dan aan onze social media manager Lisette van Beek, via lisettevanbeek@vekabo.nl.
4. Gasten-nieuwsbrief
Sinds medio 2021 versturen we elke maand een gasten-nieuwsbrief naar ruim 40.000 abonnees. Enkele statistieken:
- De gemiddelde open rate is 24% (in 2022 20%). Dat is het percentage van de abonees dat de nieuwsbrief daadwerkelijk opent in zijn of haar mailbox. 23% is een prima open rate.
- Elke nieuwsbrief is waardevol omdat het altijd weer clicks naar de In het Groen website of onze social media kanalen oplevert. Dit jaar gebeurde dat zo'n 17.000 keer.
5. Influencers
Sinds vorig zijn we bezig met het inzetten van influencers. Deze op social media populaire personen, met veel volgers, krijgen van enkele top-bedrijven een korte vakantie kado (in enkele gevallen met een extra financiële bijdrage van Vekabo). In ruil daarvoor delen de influencers hun ervaringen op hun social media kanalen en hun website. Dit levert tijdelijke en permanente publiciteit voor In het Groen op. Een overzicht van de influencers is te vinden op inhetgroen.nl/blogs.
6. Werven nieuwe leden
Ook dit jaar zijn we actief bezig geweest met het werven van nieuwe leden. Ruim 125 bedrijven hebben we een promotiepakket gestuurd per post. Waar nodig is er later een reminder gestuurd per e-mail en zijn bedrijven nagebeld. In het najaar wordt een deel van de betreffende bedrijven opnieuw benaderd. Tot nu toe hebben 30 nieuwe leden zich aangemeld.
6.1 Help je mee?
Ken je potentiële nieuwe leden in je omgeving? Meld het ons! Mocht je zin/tijd hebben dan kan je zelf bij het bedrijf langs gaan en helpen we je aan promotiemateriaal. Heb je hier geen behoefte aan of tijd voor, dan nemen wij contact op. Potentiële leden kan je melden bij office manager Mieke Klokgieters, via secretariaat@vekabo.nl.
7. Postmailing leden
Begin juli hebben alle leden een postmailing ontvangen, met onder meer informatie over hoe men zelf In het Groen kan promoten en korting op promotie artikelen. Wil je promotie-artikelen bestellen? Dit kan in onze (vernieuwde) webshop.
Vragen of opmerkingen?
Heb je vragen of opmerkingen over de marketing en communicatie van In het Groen? Neem dan contact op met marketing manager Bram Timmers, via bramtimmers@vekabo.nl.