Staande foto's en video's

Facebook en Instagram worden voornamelijk via de mobiele telefoon bekeken. Misschien heb je het al gezien, maar Instagram heeft zelfs de vierkantjes op jouw profiel recentelijk veranderd in rechthoeken. Post je nu vierkante of liggende foto’s of video's, dan worden ze op je profiel een andere vorm en dat ziet er gek uit. Ook op Facebook worden staande beelden steeds belangrijker. Deze beelden vullen het mobiele scherm meer en zijn dus zichtbaarder. Post dus staande beelden om meer op te vallen en mee te gaan met de tijd.
Aantrekkelijke foto’s en video's
Het is logisch: aantrekkelijke beelden worden meer gewaardeerd dan saaie, grauwe foto’s. Wil jij jouw bedrijf zo goed mogelijk neerzetten? Denk dan goed na over hoe je jouw foto net dat beetje meer kan geven. Denk bijvoorbeeld aan het gebruiken van een goede camera. De techniek veranderd snel, dus foto’s die met een oude telefoon gemaakt zijn, zijn van slechte kwaliteit. Schiet je beelden met een nieuwe smartphone, spiegelreflex camera of systeemcamera. Denk ook aan hoe je iets het mooist vastlegt. Schiet je beelden tijdens zonnige dagen met blauwe lucht of tijdens het gouden uurtje. Speel zeker ook eens met diepte op de foto, bijvoorbeeld bladeren van een struik op de voorgrond. Dit kan een foto zoveel mooier maken! Bekijk ook eens onderstaand webinar dat we vorig jaar organiseerde over fotografie met je smartphone.
Bewerk je beelden
Om je beelden echt te van het scherm te laten knallen, is het aan te raden de beelden iets te bewerken achteraf. Dat kan bijvoorbeeld via de galerij app op je telefoon, of met een gratis app zoals Lightroom. Je hoeft hierin geen pro te zijn, Even spelen met ‘belichting' ‘contrast’, ‘levendigheid’ en ‘verzadiging’ kan bijvoorbeeld al wonderen doen! Sla niet door, want het moet wel realistisch blijven.
Reels en carrousels
Wist je dat reels en carrousels (posts met meerdere foto’s) meer bereik krijgen van Instagram en Facebook dan posts met één enkele foto? Probeer het eens uit en post bijvoorbeeld een carrousel met 10 foto’s over hoe een weekendje weg bij jullie er uit kan zien.

Bonustip: nodig In het Groen uit als bijdrager
Wil je dat jouw post door meer mensen bereikt wordt? Nodig de pagina van In Het Groen dan uit als bijdrager. Als wij deze uitnodiging accepteren, komt jouw post ook op onze pagina terecht. Deze optie vind je op Instagram bijvoorbeeld via ‘ personen taggen’ -> ‘bijdrager uitnodigen’. Of wij de uitnodiging kunnen accepteren, hangt wel af van onze contentplanning en of de beelden passen bij onze stijl, maar niet geschoten is altijd mis!
Hulp nodig?
Mochten er vragen zijn over deze tips en tricks, dan mag je gerust een berichtje sturen via Facebook of Instagram naar onze social media manager, Lisette van Beek.